Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: je bent goed aan het doorrijden en net dan rijd je lek. Hoe goed je ook probeert alle vuiligheid op de weg of in het bos te vermijden, lekrijden hoort helaas bij fietsen.

In deze blogpost leggen wij uit hoe je snel en efficiënt jouw binnenband kan vervangen.

Benodigdheden:

Nieuwe binnenband
Fietspomp of CO2 pomp
Eventueel bandenlichters

Stap 1:

Het vervangen van je binnenband begint al met de laatste meters dat je nog rolt. Schakel snel nog even naar het kleinste kransje op je cassette. Zo kan je makkelijker het eruit en erin krijgen. Zorg er ook voor dat als je velgremmen hebt, dat je de remmen openzet.

Tip: Zorg er steeds voor dat wanneer je je fiets neerlegt, dat hij niet steunt op de achterderailleur. Anders kan je deze beschadigen.

Stap 2:

In deze stap ga je de buitenband loshalen van de velg. Je begint met het ventieldopje en het ventielringetje los te draaien. Indien de band op dat moment nog iets te hard staat, kan je hem altijd nog wat aflaten om minder druk te hebben.

Om de buitenband los te halen zonder bandenlichters:

Je zet het wiel voor je en zorgt ervoor dat het ventiel centraal onderaan het wiel zit. Je legt het wiel met de kant van het ventiel tegen je heup en je plaatst aan de andere kant jouw beide duimen tussen de velg en de buitenband. Daarna duw je met jouw duimen op de buitenband terwijl je langzaam richting het ventiel schuift. Zo zorg je ervoor dat je wat speling krijgt ter hoogte van het ventiel waarna je gemakkelijk de buitenband over de velg kan schuiven.

Met bandenlichters is het natuurlijk een pak makkelijker. Klem de bandenlichter tussen de velg en de buitenband. Probeer steeds je binnenband niet mee te klemmen. Gebruik de velg als hefboom om de band eruit te wippen. Je doet dit ook met de tweede bandenlichter. Hierna kan je met de tweede bandenlichter langzaam rondgaan. Zo krijg je de band van de velg af.

Stap 3:

Controleer de binnenkant van de buitenband. Let hierbij op dat er niets scherps door de band steekt en er geen vuil in zit. Ook controleer je best jouw velglint.

Anders rijd je zo weer lek. Indien dit in orde is, kan je de nieuwe binnenband erin leggen.

Druk eerst het ventiel door de velg en schroef deze losjes vast met het ventielringetje. Pomp een klein beetje lucht in de binnenband. Hij zal zo een beetje vorm krijgen en dan kan je hem er makkelijker weer inleggen. Leg de binnenband vervolgens terug in de velg.

Tip: Indien je geen pomp bij hebt of je gebruikt een CO2-pomp, dab blaas je best met jouw mond de binnenband lichtjes op.

Stap 4:

Druk nu de buitenband in het velgbed. Begin bij het ventiel en zorg dat je uitkomt aan de andere kant van het ventiel. Doe dit het liefste zonder bandenlichters. Hiermee voorkom je dat de binnenband klem komt te zitten en opnieuw lek gedrukt wordt.

Krijg je het laatste stuk er moeizaam terug op? Laat dan het beetje lucht uit de band dat je erin pompte om hem erop te leggen.

Stap 5:

Pomp de band op tot hij eenmaal op de juiste spanning is. De juiste spanning vind je op de zijkant van de buitenband. Hierna zet je het wiel terug in het frame en zet je het vast met de snelspanner of de steekas. Vergeet ook niet om je remmen terug dicht te zetten als je velgremmen hebt.

Hiermee kan je in 5 stappen en binnen de 10 minuten jouw weg terug verder zetten.